mandag den 25. februar 2013

Kylling tikka masala


Kylling tikka masala er en af de bedst kendte kyllingeretter fra det pakistanske og indiske køkken.
Denne variation er virkelig lækker og autentisk i smagen ! Den er tilmed mild og egner sig derfor rigtig godt til børn.
Inspiration til retten har jeg fundet i Rushy Rashid´s bog "Mit pakistanske køkken"  Jeg har ændret en del på opskriften, skriver den som jeg lavede den.

Kylling tikka masala til 2 pers.:

500 g. kyllingebrystfilet i store tern

Marinade:
1 dl. yoghurt naturel
1  1/2 tsk. af følgende:
paprika
stødt spidskommen
stødt koriander
tørret mangopulver
2 fed hvidløg, presset
2 spsk. friskrevet ingefær
1/2 tsk. tandoori-masala pulver
(køb krydderierne hos etniske købmænd - jeg køber bl.a. mine krydderier i Bazaren i Odense)

Sauce:
1 stort løg i tern
2 store tomater i tern
1 stor rød peberfrugt i halvstore tern
1 tsk. af følgende krydderier:
chilipulver
paprika
stødt spidskommen
salt
1 spsk. friskrevet ingefær
1 spsk. mangochutney
2 fed hvidløg i skiver
1  1/2 dl. piskefløde

Frisk koriander til drys.
Tilbehør: basmatiris, mintchutney og naan brød.

Bland alle ingredienser til marinaden og hæld den i en plastpose egnet til madvarer sammen med kyllingestykkerne. Lad det marinere i mindst 2 timer, men mest optimalt natten over på køl.

Hæld kylling + marinade i et ovnfast fad og steg det i ovnen ved 200 grader i 40 min.

Sauce: svits løg, ingefær og hvidløg i lidt olie i en gryde. Tilsæt krydderierne og lad dem svitse med i et par minutter. Tilsæt mangochutney og tomater.
Tilsæt nu kyllingestykkerne samt marinade fra ovnen sammen med piskefløde og peberfrugt. Lad det koge sammen i et par minutter. Smag til med salt og peber.
Tag gryden fra varmen og drys friskhakket koriander over saucen.

Servér med basmatiris, evt. salat og mintchutney.




3 kommentarer:

  1. Hej Eva. Jeg har noget der hedder Garam Masala, tror du jeg kan bruge det i stedet for tandoori Masala ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina, undskyld mit sene svar. Garam masala og Tikka masala er to vidt forskellige krydderier, så nej, du kan ikke erstatte det. Hvis du er i nærheden af en wtnisk købmand, kan det købes dér. held og lykke :-) kh. eva

      Slet
  2. etnisk købmand skulle der stå !

    SvarSlet