søndag den 3. februar 2013

Burger med saftig bøf


Forleden fortalte min kollega Lars, om en helt speciel burgerbøf, som han lavede efter inspiration fra Jamie Oliver. Den lød så lækker - og anderledes i forhold til hvordan jeg laver burgerbøffer, som oftest laves af rent oksekød krydret med salt og peber - at jeg måtte prøve at lave den selv. Den blev rigtig lækker, god smag, svampet indeni, og med knasende skorpe.


Burgere til 4 pers:

600 g. hakket oksekød, ikke for lav fedtprocent her, så dør smagen (jeg brugte økologisk oksekød med en fedtprocent på 9-15)
2 hakkede løg
1 æg
1 dl. friskrevet parmesan
4 stykker toastbrød uden skorpe (eller lignende lyst brød, jeg brugte en rest ciabatta)
2 tsk. salt
friskkværnet peber.

Burgerboller: evt. Mine

Tilbehør:
guacamole
agurkeskiver
løgringe
tomatskiver
hjertesalat
dijonsennep
evt. ketchup

Bland oksekødet med hakkede løg, parmesan, æg, salt & peber. Riv brødet i mindre stykker (eller kør det til krummer i en minihakker, det gjorde jeg) Bland brødkrummerne sammen med kødet.
Form 8 flade bøffer og steg dem et par minutter på hver side ved høj varme.

Byg din burger som du ønsker den i lune burgerboller.

1 kommentar:

  1. Det kan anbefales at stege løgene først, og så lade dem køle af, inden de kommes i farsen.

    SvarSlet