lørdag den 16. februar 2013

Meatza


Dette bliver det sidste Palæo-indlæg for denne omgang. De to uger er gået og vi går nu tilbage til vores normale kost
En meatza er praktisk talt er en stor bøf af godt slagterkød, med en hjemmekogt tomatsauce og lidt topping.
Nu går der lige en uges tid før jeg igen lægger nye indlæg ind, for jeg har vinterferie i uge 8 og jeg glæder mig til at tilbringe nogle af dagene i Kbh. hvor jeg skal spise på gode restauranter bl.a.
Temaet efter uge 8 bliver Indisk mad. Vi har tidligere spist rigtig meget indisk mad, jeg ved faktisk ikke hvorfor vi har holdt så lang en pause, måske skyldes det at jeg er blevet mor i mellemtiden, så vi har skruet lidt ned for de stærke retter, men indisk mad er langt mere end det.......

Metaza til 2 voksne og måske en frokostret til dagen efter:

Fars:
600 g. godt hakket oksekød, friskhakket fra slagteren.
1 æg
2 spsk. friskhakket oregano (eller tørret oregano)
1 spsk. groft salt
friskkværnet peber
3 spsk. hakkede kapers
2 spsk. dijonsennep

Tomatsauce:
70 g. koncentreret tomatpuré
1 dåse hakkede tomater
1 hakket løg
2 spsk. balsamico
2 spsk. hakket oregano
1 tsk. stødt koriander
2 fed hvidløg, hakkede
salt og peber

Topping:
Hvad du foretrækker, evt.;
champignonskiver
mozzarella
gedeost
oliven
atriskokker
løg
tomater (og soltørrede)
kapers

Bland alle ingredienserne til farsen, lad den trække imens du starter på tomatsaucen.

Hæld alle ingredienserne til tomatsaucen i en lille gryde. Lad det simre ved svag varme under låg i 15 minutter.

Tænd ovnen på 230 grader. Del farsen i 4 dele og pres hver del flad på en bageplade
Bag dem i 7-8 minutter i ovnen.
Hvis de smider væske, så læg dem på et nyt stykke bagepapir.
Smag tomatsaucen til og hæld en stor portion ud over hver bøf. Top med den topping du foretrækker.
Skru ovnen op på 250 grader. Sæt meatzaerne ind igen og giv dem ca. 10 min. til osten er smeltet.

 
Med champignon, mozzarella, kapers og rucola
 
Med gedeost, oliven og forårsløg  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar